Archive for May, 2009

yey..yey..cuti


hari yg paling ku tunggu..cuti sekolah..(ye la bakal cikgu kn..so cuti pn ekot bdk skola je la) hmm cuti skola 2mggu..p aku tambah lg 1 mggu..so 3 mggu je la aku cuti..terlepas semua bebanan study sbb da hbis exam..erghhhh..gile pnye lega..terasa 2 mggu(exam week) mcm 10 tahun je..lmbt gile rs nk hbis exam..but now..demm sukak!!!..p aku xbley blk temerloh lg..sebab de kerje yg perlu diselesaikan terlebih dahulu..1hb kot..bru aku blk rumah..sebelum tutup mata..kerja..kerja..kerja!!!..

currently listening wings | hukum karma

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

Advertisements

ohh..berpusing-pusing


bila la exam nk hbis..(hr rabu ptg hbis)..demam+mls nk stdy+sakit hati..
smpi gambr pn gmbr lame je aku upload blk..pix zaman fp dlu..da xde modal nk upload..demm..x
p yg bestnye..xlame lg cuti..cuti sekolah.wehuu..aku cuti 3 mggu je..nk berehat puas2..nk jmpe membe2 yg da lme xjmpe..1bulan lebeh xjmpe wahah..yg mne cuti lme msti nk keje kn..elok la tu keje..blaja cri dwet sndiri..nk harap dwet mak bapak lg ke?? jgn la k..biar de rs malu sket k..

currently listening spring | sejiwa
regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

peluang&pilihan

bila kita sebut pasal peluang dan pilihan mesti kita akan berfikir kalaulah aku ney diberi peluang untuk kaya..kalaulah aku dapat dwet sehari sejuta ke..kalaulah..hmm pe lagi eyh..ekot la..banyak sangat kalaunye..kalau nk dikire kalau..kalau babi pn boleh terbang kn..manusia diberi peluang dan pilihan dalam hidup..betul!!!..siapa ckp manusia ney tidak diberi peluang dan pilihan?? bagi tahu epat..tidak..Allah SWT itu maha adil..setiap hambaNYA diberi peluang yg dan pilihan..sama ada manusia tersebut nampak, sedar, bersyukur atau sebaliknya..kadang kita tidak menyedari bahawa peluang itu sudah ada di depan mata..kita tidak pandai untuk merebutnya..begitu juga kalau begitu banyak sangat peluang..kita akan menjadi tamak..semua benda kita hendak kaut..secara rasional..manusia akan bertindak sebegitu rupa..jika diberi peluang yg bnyak kita mempunyai pilihan untuk memilih peluang yang kita mahukan itu..jangan jadi mnusia yg tamak kerana sekali tuhan boleh tarik nikmat untuk menjadi senang dengan sekelip mata sahaja..
taken @ genting
bukan untuk mengutuk bangsa sendiri..rata-rata..orang melayu kita yang tidak mahu untuk merebut peluang atau mencari peluang yang ada untuk maju kehadapan..mengharapkan semua disuap ke mulut..mengharapkan semua jatuh ke atas riba..tanpa sebarang usaha..walaupun anda berdoa siang dan malam..ia adalah mustahil untuk berlaku..hendak merompak pun kena berusaha yg membezakannya hanya peluang yang kita perolehi itu halal/haram..

kadang-kadang aku pernah terfikir..kenapa duit yang ada slalu tidak cukup..bg 500 tidak cukup..bagi 800 tidak cukup..bg 1000 pn xckup..bila besar kerak dari periuk..itu la yg akan jadi dan jika duit itu dihabiskan ke jalan yg xelok..stigma pemikiran yg selalu mahukan apa yg dikehendaki tanpa meikirkan kesan selepas itu selalu memudaratkan diri aku sendiri..untuk berjaya tidak susah..yang menjadikannya susah adalah diri sendiri..peluang yg diperolehi disia-sia kan..aku pernah baca buku dilema melayu oleh mantan PM..tersentap aku membacanya kerana memikirkan kandungannya..mmg betul melayu adalah bangsa yg paling LAYU..tidak dinafikan..kerana aku sendiri merasainya..mcm teratai layu di tasik madu..

hendak berjaya mcm tan sri syed mokhtar al-bukhari??
50 perkara yang orang melayu wajib tahu..

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarkatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu

slebihnya anda boleh baca disini

saya mahu semangat seperti dia..

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

jom kita pulang!


(kuala perlis)

pernah tengok iklan merdeka petronas?? iklan merdeka aku rs..kalau tak silap la..yg budak dok depan rumah die..pastu die ckp..knp sy suka rumah sy..knp sy suka rumah sy..hehehe..yeahh ikaln merdeka tahun 2007..iklan yg paling bermakne aku rs..really meaningful..taw x kenape?? sbb bile fikir2 blk..de tak tempat yg paling nikmat selain dari rumah sendiri?? ade gk sesetengah org yg xlekat kt rumah..(aku la tu) tp bile smpi satu masa..rumah tetap mnjadi destinasi pling bhgie skali..

mungkin bagi sesetengah org pendapatnye laen..tp bile aku tgk iklan ney blk..aku rs..btol la beb..rumah gk tmpt yg pling best.aku klu xblk uma sebulan..arghh terasa lme sgt xblk..aku akn try gk blk sebulan skali..although kdg2 aku rs bosan gk dok rumah..ye la klu xde nk bt pe2..bosan la kn..

biarla rumah sesimple cmne pn..org len uma besar gedabak ke…p hargai la rumah anda sendiri..sebab..kt rumah anda tu la anda tinggalkan 1001 kenangan abadi yg anda sendiri tidak akan dapat kt rumah orang laen..

kenapa anda suka rumah anda???
iklan ney sgt COMEL

*kualiti video agak kurang memuaskan..harap maaf

p/s: kepada kelab SETAN MERAH..boley la suke skang..mne bley dok ats tu lame sgt..gayat..kelab MERIAM BULUH, kelab chelSUCK n LIVERPOOL pasti akn jolok pnye bg jatuh..tp yg pasti LIVERPOOL la yg pegang pasney!!!

currently listening lagu baru jamal | tak hilang cinta

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

beronar di broga~


hafizaaly sedang memriksa kawasan untuk di tanda..bg meletakkan batu asas bg pembinaan restoran makanan segare di atas ini..(n foto skali..cm kt genting tu)

cak sedang menabur budi baja kepada lalang yg berada di tempat kejadian (dekat ats ney xde toilet ok!)


(nnt aku upload lg)
cak n sani buzz aku 4 5 hr sbelum outing..ajak outing ke bukit
beroga..arghh kt mne plak ney kn aku bermonolog dalaman..de pe lak kt situ?? so aku pn deal je la ckp nk ekot..hr jumaat tu bincang nk g cmne n kol brp..bygkn kol 5 da nk gerak..so nk avoid dr aku telepas nk g outing..aku pn xtdo..gile klu tdo nk bgn kol 5..da supe bgn saho takpun nk g menoreh..

jam 5 sani dtg mek aku kt uma..n g kt rtm sbb cak yem, hafizally n is da tggu kt sn..so gerak la kmi ber8 (+membe sani 2org lg..) siap telelap la kejap dlm kete cak aku ney..jauh gk la..dkt semenyih..smpi sn gelap lg..niat nk shot sun rise la..dlm kpl otak sume naek bukit tu pki kete je..cm bukit tinggi..bukit antarabngsa..alih2 bukit bukau btol..mule2 strt bejalan msok ke dlm ladang klp sawit..derssup sorang2 xnk klh..dgn sar jeans nye..crocs nye..kasut yg xsesuai lngsung nk buat hikingnye..segala mcam la..mmg org tgk pelik la..prg hiking pki teva..bwk deuter ke..ney x..beg cmera n bnde2 yg x[erlu pn..wahahahah..gasak la kn..

so nk jdikan citenye..nk naek bukit tu mmg 5 star la..mncabar gile2 kot..nk cabut lutut ney..30minit nk smpi atas..sume da mncarut2 sbb skit, lenguh segala..tp kn beb..rmi yg nek bukit tu..jdikan aktiviti bersenam dgn family..xsngke lak aku rmi yg naek..smpi2 ats SUBHANALLAH..cantik sgt viewnye..seyes!!! aku xtipu..terubat la gk rs lnguh kaki ney..da la msing2 sume kebal..air setitik pn xbwk..siap ‘paw’ air org yg nek kt situ lg..(xtaw malu)..tht time mmg pnt..smpi nk kntot pn da xlarat..

smpi atas tu pn..igt ke da smpi btol2 la..rupe2nye bnyk lg yg atasnye..org sume nk nek smpi ke atas btol..kteorg pn nk naek gk la..da tegolek tesungkur sume da..snap2 gmbr sume..pastu pekene mapley kt ats bukit tu..(xde pn sbnrnye mapley..nk sedapkn cite)..kiteorg bergedik santai kt ats tu lme gk la..rs xmo trun sbb da pnt gile2..p nk xnk trun gk la..

smpi kt bwh kteorg decide nk g mnum2 dlu..gile haus beb!!..pekene 100tambah dgn tehO ais..mkn da xlalu da..org laen pn sme..mcm2 bnde jd kt kdai mamak tu sbnnrnye..haram tol wahahaha..bdn sorang2 da baw cm pe da..so kite org decide g mndi kt sg.tekala (tah btol tah tidak aku eja ney) b4 g sn..siap g bli lg short kt bandar mtropolitan semenyih tu..cak bli extra..nk taw pe yg die bli tu..tnye die sndiri wahahaha..

smpi sg.tekala kne naek tangge gk..uhhh demm..da jmpe pot yg best pacak khemah segala n terjun la pe lg..uhhhhh sgt style..hilang sume letih td..dlm kol 1 kteorg pn caw~..sume da lembik da..hawhahah..

so sp2 nk g..bley la g..google la sndiri kt mne bukit broga tu eyhh..n jmput la aku lg..n suda pasti klu aku nk g lg..persiapan fizikal n mental aku akan prepare kaw2..hukhukhuk..

pix aku upload slow2 la..skang tgh sbok stdy..lgpn aku tggu mereka2 ney upload dlu..sbb aku nk grab pix dieorg..wahahah..

currently listening fransisca peter | aku hanya pendatang

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

anda ingat jasa mereka??

setiap kli 16mei..klu kt skolah dlu..sure igt kn..smbutan hari guru..mcm2 event buat..sukanekalah..pe la..itu la..ini la..pendek kata sume suke la..yg pertamanya tidak perlu untuk masuk ke dalam kelas untuk belajar dan cikgu pun cuti pada hari itu..semua orang suka..dari berumur 7 tahun (darjah 1) sampai la 17 tahun (tingkatan 5) 10 tahun jugak la kita meraikan hari guru ini..tapi ada ke yang memahami pengisian setiap kali hari guru..

tanpa seorang guru anda tidak akan jadi sperti apa yang ada jadi atau ada sekarang..tidak payah nk belagak la..jangan kata anda tidak pernah ada seorang guru dan tidak perlu akannya kerana anda akan menjadi “buta” tanpa seorang insan yg bergelar cikgu..teacher..guru..dan apa jua panggilan yg anda berikan sama ada senonoh atau tidak senonoh..kerana mereka inilah yg menerangi jalan yg gelap anda..

saya percaya diantara kalian yg membaca ini pasti teringat wajah2 cikgu yg paling anda sayang atau paling benci skali..kalau yg pernah duduk di asrama (seperti saya..tidak lme form4-5) sure la warden yg paling benci..kejut untuk solat subuh berjemaah menggunakan rotan yg dilibas di tapak kaki (rasa nk bangun g terajang je die time tu)..di suruhnya junjung tilam keliling blok asrama..(haram btol!!!) tapi semua tu btol..klu tidak masakan sekarang saya boleh bangun awl walaupun pada mlmnya saya tidur agak lewat..semua yg dilakukan itu ada sebab dan akibatnya..

kenapa dahulu..kita takot sangat dengan cikgu..dan sekarang..rasa hormat itu semakin nipis..profesion seorang guru diperlekehkan..hanya kerana beberapa individu yang membuat onar..hampir 300,00 orang guru terkena tempiasnya..

tulisan ini ditulis bukan kerana saya seorang bakal guru dan meminta kalin untuk menghargainya namun hanya peringatan kepada kalian supaya menghargai secalit usaha mereka untuk menjadikan anda semua sebagai seorang insan yang berguna..

terima kasih khas buat guru-guru
sekolah kebangsaan jalan bahagia, temerloh pahang
sekolah menengah kebangsaan abu bakar temerloh pahang
sekolah berasrama penuh integrasi temerloh pahang

anda mahu memberi penghargaan kepada guru anda??
silakan…

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no phone : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile

..sudah berakhir..

hari yang dinanti suda berakhir..kemelut yg melanda suda berakhir..harap2 suda berakhir..jgn ada konspirasi dalaman ataupun luaran ataupun provokasi..
malaysia negara demokrasi..buktikan..

tahniah..Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah

regards
hanif ramli
freelancer
ym : hayabutsa_88
no : 1700 80 3585

Hanif Ramli's Facebook profile